Salget af sprøjtemidler til private er fordoblet…

mar 02

… og har flyttet sig fra de mest miljøskadelige sprøjtemidler til de mindst miljøskadelige sprøjtemidler.

Det vil med andre ord sige, at selvom danske haveejere bruger væsentlig flere sprøjtemidler i haven, så bruger de nu de mindre miljøbelastende sprøjtemidler.

Miljøminister Ida Auken er da heller ikke sen til at kippe med miljøflaget:

Det er dejligt at se, at danskerne bakker op om at beskytte vores natur og grundvand, og at haveejerne vælger at bruge de mindre belastende sprøjtemidler, når de vil ukrudtet til livs,” siger miljøministeren, der arbejder på at lancere en ny sprøjtemiddelstrategi.

Det ligger der bag tallene og stigningen

Salget af af de mindst miljø- og sundhedsbelastende mos-sprøjtemidler er i perioden 2010-2011 tæt på tredoblet – fra fra 28,6 tons i 2010 til 85 tons i 2011.

Samtidig er salget af de mindst belastende ukrudtsmidler, som bruges på arealer med fliser, terrasser og indkørsler steget med 70 procent.

Den miljømæssige glade krølle på halen er, at salget af de mere belastende glyphosatprodukter er faldet med 23 procent. I denne gruppe af sprøjtemidler finder man bl.a. Roundup.

Miljøstyrelsen har siden 2007 gjort salget af sprøjtemidler op for at kunne følge udviklingen. Klik her, hvis du vil vide mere om salget af sprøjtemidler til private siden 2007.

Den nyeste opgørelse over salget 2010-2011 af sprøjtemidler er foretaget af COWI.

Ny strategi til både private og til landbruget

Der en en ny sprøjtemiddelstrategi på vej. Den kommer til at indeholde foreskrifter for både private husejere og landmænd, der bruger sprøjtemidler på deres marker.

F.eks vil der komme krav til butikkerne om at uddanne deres medarbejdere i hvordan man anvender sprøjtemidler. De ansatte skal kunne rådgive private kunder i såvel brugen af sprøjtemidler som hvad der er bedst for miljøet at bruge.

Fremover skal forhandlerne have uddannede ansatte, så haveejerne kan få kyndig hjælp til at vælge sprøjtemidler og til at forstå brugsanvisningen. Ud over uddannelseskravet skal produkterne væk fra hylderne og om bag disken. På den måde sikrer vi, at folk får tilstrækkelig rådgivning, inden de bruger midlerne derhjemme,” siger Ida Auken.